Negativiteit In Ge

Mijn artikel gaat over een onderzoek dat ze gedaan hebben in de klinische psychologie. Ze hebben onderzocht hoe een adolescent met probleemgedrag een invloed kan hebben op de andere leden van een gezin. Voor dit onderzoek hebben ze 120 problematische gezinnen genomen en 153 normale gezinnen, met elk 2 kinderen. Voor dit onderzoek hebben het Social Relation Model gebruikt. Dit instrument dient om de negativiteit in het gezin te meten. De onderzoekers hebben ook 4 effecten onderzocht die daarin een rol spelen, namelijk: het actoreffect,partnereffect,relatie - effect en gezinseffect (voor meer uitleg over deze woorden klik je verder naar mijn trefwoordenlijst). De resultaten waren verdeeld. Ze hadden verwacht dat inderdaad een kind met probleemgedrag als negatief werd beschouwd. Maar wat ze niet hadden zien aankomen was dat de broers en de zussen van die adolescent niet besmet was door die negativiteit. Een verrassend resultaat dus. Klik door naar mijn powerpoint voor nog meer informatie!