synthese Hannelore Meeuw

Het artikel dat ik gevonden heb gaat over de mogelijkheden van Agnews General Strain Theory tot het verklaren van geslachts-en leeftijdsverschillen in Vlaamse jeugddelinquentie. In dit artikel wordt dus voornamelijk gewerkt rond de General Strain Theory, jeugddelinquentie, geslachtsverschillen, leeftijdsverschillen. In het artikel wordt er een verschil gemaakt tussen jongens en meisjes daarin zien we dat er verschillende oorzaken zijn van strain. Er wordt ook een onderscheid gemaakt tussen pre-adolescenten en adolescenten daarbij is er te merken dat negatieve strain een hoogtepunt kent binnen de adolescentie. Er zijn ook een paar tabellen toegevoegd waarvan je kan afleiden dat de theorie klopt. Deze cijfers zijn ze te weten gekomen door jongeren te testen op verschillende gebieden, nl. of er een verband is tussen delinquentie en de leeftijd, geslacht, eenzaamheid, meegemaakte gebeurtenissen. Als slot is er ook een bespreking van het onderzoek daarbij maken ze ook een conclusie over de onderzoeken.